המרכז הרפואי לחיות מחמד

חיסונים וטיפולים מונעים

חיסון בעלי חיים: טיפול מונע שמציל חיים!

חיסון חיית המחמד שלכם נועד להגן עליה מפני מחלות מדבקות אשר חלקן עלולות לפגוע גם בבני אדם.

הדבקה יכולה לבוא כתוצאה

• ממגע ישיר של חיית המחמד שלכם עם חיה חולה.
  • מגע ישיר שלנו עם חיה חולה (ליטוף חיה, החזקתה וכיו"ב).

מגע בחפצים או בסביבה בהם שהייתה חיה חולה, בשל העובדה כי אנו יכולים לשאת בסוליות הנעליים שלנו מחלות וטפילים שונים לאחר שדרכנו במקום בו נמצאה חיה חולה. חשוב לציין כי גם חיה שלא יוצאת מהבית חשופה למחלות.

מהו חיסון?

חיסון הוא תהליך המדמה מחלה ומאפשר לגוף להילחם בהצלחה בעתיד כאשר זה יידבק באותה המחלה. באמצעות החיסון אנו מוחדרים לגוף וירוסים וחיידקים (מתים או מוחלשים), כך שחיית המחמד לא תהיה חשופה לסכנות. בצורה כזו, תאי מערכת החיסון מזהים את הפולש ובונים נוגדנים להשמדתו.

אורך חיי הנוגדנים בגוף קצר ורמת יעילותם יורדת עם הזמן. מכאן ישנו צורך תמידי לרענן את הזיכרון החיסוני. במתן חיסונים סדירים, בהפרשים היעלים לכל חיסון, אנו מאפשרים לגוף החיה להגביר את קצב ייצור הנוגדנים שלה ולהעלות את רמתן, זאת על מנת לאפשר לגוף להגן על עצמו בצורה היעלה ביותר.

חיסוני גורים

במהלך ההיריון ובעת תקופת היניקה, מועברים לגור נוגדנים מאמו, אשר אורך חייהם כמספר שבועות עד להיעלמותם לחלוטין. מצב זה עלול לחשוף את הגור להדבקות במחלות. זו גם הסיבה שסדרת חיסוני גורי כלבים מתחילה עם הגיעו של הגור לגיל 6 שבועות. גורי כלבים יחוסנו בשלושה חיסוני משושה, בהפרש של חודש בניהם. במהלך תקופה זו הגוף מייצר נוגדנים. הדבר נכון לגורי כלבים, חתולים וחיות אחרות. אנו מזמינים אתכם להיוועץ עמנו לגבי חיסונים של בעלי חיים שונים.

חיסוני כלבים

החיסון הנפוץ ביותר והיחיד המוגדר בחוק לגידול כלב הוא חיסון הכלבת. לפניכם מידע אודות חיסון הכלבת וחיסונים חשובים נוספים:

חיסון משושה: חיסון משושה מכיל תרכובת נגד 6 מחלות כלבים – אחת מהן מדבקת גם לבני אדם:

פרוו (Canine Parvovirus): מחלה נגיפית קשה המדכאת את מערכת החיסון ופוגעת בעיקר בגורים ובכלבים צעירים, אך גם בבוגרים. פרוו גורמת לתופעות של שלשול דמי, הקאות, חום, דיכאון והתייבשות. במחלת הפרוו יש סכנת מוות בתוך מספר ימים. מתן החיסון כחיסון נפרד או במסגרת משושה: לגורים בני 6-9 שבועות – כל 4 שבועות עד לגיל 4 חודשים. בהמשך פעם בשנה, במסגרת חיסון המשושה.

כלבלבת (Canine distemper virus): מחלה הגורמת לכלבים צעירים וגם בוגרים לתופעות קשות של הצטננות, דלקת בדרכי הנשימה ובריאות, דלקת עיניים, הקאות, שלשול, חום גבוה, עוויתות שרירים ופגיעה במערכת העצבים. מחלה חשוכת מרפא זו עלולה לגרום למוות בייסורים לכלב שאינו מחוסן.

דלקת כבד נגיפית (Infectious canine hepatitis): מחלה קטלנית הפוגעת בכבד וגורמת לצהבת ולתופעות של חום גבוה, חוסר תיאבון ובצקת בקרנית (הגורמת להיווצרות עיניים "כחולות").

עכברת סוג 1 ( Leptospirosis): מחלה חיידקית קטלנית הפוגעת בכליות ובכבד ולסימני צהבת.

עכברת סוג 2 ( Leptospirosis): מחלה חיידקית קטלנית הגורמת לפגיעה קשה בכליות-מדבקת לבני אדם. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

פאראינפלואנזה (Canine parainfluenza): מחלה נגיפית הפוגעת בדרכי הנשימה וגורמת לשיעולים ולנזלת. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

עם סיום סדרת חיסוני המשושה יחוסן הכלב נגד מחלת הכלבת, יושתל בגופו שבב אלקטרוני והוא יקבל טיפול מונע נגד תולעת הפארק. יש צורך בחיסון דחף למשושה ולכלבת אחת לשנה, וזאת על מנת לשמר את היכולת של הגוף לייצר נוגדנים במהירות וביעילות. טיפול נגד תולעת הפארק ניתן אחת לשלושה חודשים וטיפול נגד תולעי מעיים ניתן כל שישה חודשים.

חיסון כלבת (Rabies) כלבת היא מחלה קטלנית העלולה לפגוע ביונקים בכללם האדם, הכלב והחתול. מקור ההדבקה הוא לרוב שועלים הנגועים בנגיף. חיסון זה מחויב על פי חוק וכיום הוא ניתן בצמוד לתשלום עבור רישיון החזקת כלב של הרשות המקומית. משנת 2005 התווספה לחובת החיסון, חובת סימון הכלב בשבב אלקטרוני. זו מתבצעת פעם אחת לכל כלב.

מתן החיסון: בגיל 3-6 חודשים ובהמשך – פעם בשנה, במשך כל החיים.

תולעת הפארקתולעת הפארק הערמומית מועברת על ידי חיפושית הזבל הנמצאת בכל גינה ובכל חצר. כל ערימת צואה אותה מרחרח הכלב עשויה לגרום להדבקות, כמו גם אכילת ציפור או עכבר שאכלו את חיפושית הזבל.

תולעת זו יושבת בוושט וגורמת (במקרה הטוב) לחסימה מכאנית של דרכי הבליעה. הסימנים הקליניים יכולים להיות הקאות, אובדן תאבון, ירידה במשקל ולפעמים מוות פתאומי (כתוצאה מנדידת התולעים לאבי העורקים). במקרים מסוימים, הופכת המאסה שיוצרת התולעת לגידול סרטני.

בעזרת צילומי רנטגן ומכשיר אנדוסקופ – מצלמה המוחדרת לגוף הכלב, ניתן לאבחן את תולעת הפארק ולאמוד את מידת התפשטות התולעת בוושט.

הטיפול בתולעת אפשרי במינונים גבוהים של דקטומק. במצבים בהם המאסה עוברת התמרה לגידול סרטני, נדרשת גם התערבות כירורגית מורכבת.

לידיעתכם הכללית, 7 מתוך 10 כלבים נגועים בתולעת הפארק הם מגזעי רטריוור.

המוטו שלנו במרפאה: מניעה טובה מריפוי. במחלה זו אנו ממליצים על טיפול מונע באופן מסודר – 5 זריקות בשנה יצילו את כלבכם מתולעת הפארק.

חיסון שעלת: מחלת השעלת מאד מדבקת. המחלה גורמת לדלקות בקני הנשימה ומתבטאת בשיעול חריף וממושך. ברוב המקרים המחלה חולפת מעצמה.

חיסון מומלץ לכלבים 14-21 יום לפני כניסתם לפנסיון, תערוכות או חשיפה אחרת למספר רב של כלבים.

חיסוני חתולים

גם חתולים זקוקים לחיסונים שונים, אך בסדר שונה מאלו של כלבים. המלצה להתחיל חיסונים בגיל 6-8 שבועות ואחרי חודש חיסון שני. בבוגרים מומלץ פעם בשנה.

חתלתלת panleukopenia– וירוס קטלני הפוגע במערכות שונות בגוף וגורם הקאות, שילשולים, והתייבשות. כמו כן דיכוי מערכת חיסונית ואף למוות.

קליצי calici virus– וירוס הגורם לדלקת בדרכי נשימה עליונות, שיעול, עיטושים, הפרשות מהאף וכיבים בפה.

כלמידיה chlamidiophila – חיידק הגורם לדלקות עיניים, ודלקת בדרכי הנשימה.

רינוטרכאיטיס rhinotracheitis וירוס ההרפס גורם למחלה קשה המתבטאת בחום, הפרשות מהעיניים והאף, ודלקות ריאות.

כלבת: בניגוד לכלבים, חתולים אינם מחויבים בחיסון כלבת, אך לאור מקרים רבים של המחלה (בעיקר בגוש דן) אנו ממליצים להקפיד גם על חיסון זה פעם בשנתיים למשך כל החיים.

תילועים

התילוע הוא טיפול כנגד טפילי מעיים. אני ממליצים על טיפול כנגד טפילים פעם בחצי שנה, או בהדבקה לפי הצורך.

התילוע ניתן בכדור, זריקה או אמפולות.

שני סוגי הטפילים העיקריים:

• תולעים שטוחות:

נמצאות במעי הכלב או החתול. דרך ההדבקה העיקרית היא ע"י בליעת פרעוש הנגוע בתולעת.

ניתן לראותם בצואה, נראה כמקטעים קטנים, לבנבנים, וכשמתייבשים נראה כשומשום.

בע"ח הנגוע בתולעים בדרך כלל ימצא נגוע בפרעושים, ולכן חשוב הטיפול בפרעושים במקביל לתילוע.

• תולעים עגולות:

נמצאות במעי הכלב או החתול. בעקר ימצאו בגורים.

דרך ההדבקה היא מרחם האם, או ע"י בליעת ביצים או לרוות מצואה נגועה.

תולעים אילו עלולות להדביק בני אדם ובעיקר ילדים, אם לא נוקטים באמצעי היגיינה נאותים.

תולעים אילו עגולות וארוכות יותר וגם אותן ניתן לראות בצואה.

קיימים סוגים נוספים (ג'יארג'יה, איזו ספורה ועוד).יש לאבחן הדבקה בהם במרפאה ולטפל באופן פרטני.

שאלו על תוכניות הבריאות שלנו
כדי לחסוך לכם את הדאגה לשלום חיית המחמד שלכם, הטמענו מספר תוכניות בריאות המזכים אתכם בכל החיסונים הנדרשים, בעלות מסובסד